علائم خرابی باتری ماشین

باتری یکی از ضروری ترین اجزای ماشین است که انرژی الکتریکی مورد نیاز خودرو را فراهم می‌کند، ولی با وجود اینکه باتری از اجزای حیاتی خودرو محسوب می شود، زمانی متوجه خرابی آنها می‌شویم که ازکارافتاده باشد!
عمر باتری ماشین کوتاه و به مرور زمان، دچار مشکلاتی می‌شود و علائم آن به روش‌های مختلفی از جمله : قطع شدن رادیو، کم نورتر شدن چراغ های جلو نسبت به حالت عادی و روشن نشدن ماشین به خصوص در صبح های سرد ظاهر می‌شود! آگاهی از علائم خرابی باتری ماشین به شما کمک می‌کند تا از باتری خود بدرستی مراقبت کرده و بدانید که چه چیزی باعث آسیب رساندن به آن می‌شود.
باتری‌ها در طول چرخه عمر خود در معرض فازهای مداوم شارژ و دشارژ و همچنین محیط های گرمای بالا قرار دارند. از آنجایی که باتری نقش مهمی در راه‌اندازی موتور ایفا می‌کند، وقتی از کار می‌افتد مشکل بزرگی را برای راننده  ایجاد کرده و باید بلافاصله سرویس یا تعویض شود.

 

چگونه بفهمیم باتری ماشین خراب شده است؟


•    کم شدن نورچراغ های جلو خودرو
چراغ های جلو جزء قطعات الکتریکی‌ای هستند که به طور مستقیم از باتری تغذیه می‌کنند. اگر چراغ‌های جلوی خودرو شما کم‌نور شدند احتمالا مشکل از باتری است، البته کم نور شدن چراغ های جلو می‌تواند به دلایل دیگری مثل دینام هم باشد. چراغ‌های کم نور نه تنها از لحاظ ایمنی خطرناک بوده، بلکه می‌تواند هشداری برای خرابی و از کار افتادن باتری نیز باشند.


•    استارت نخوردن ماشین در هوای سرد
شاید برایتان پیش آمده باشد که صبح یک روز سرد زمستانی از خانه بیرون می آیید و داخل خودرو می‌نشینید هرچه استارت می‌زنید خودرو روشن نمی‌شود! استارت نخوردن یا به سختی روشن شدن ماشین در هوای سرد می تواند به دلیل خرابی باتری ماشین باشد.


•    فشردن زیاد پدال گاز 
اگر برای روشن کردن ماشین خود مجبور به فشار دادن زیاد پدال گاز هستید، احتمالاً باتری ضعیف شده و باید به یک مکانیک مراجعه کنید.


   بوی نامطبوع 
اگر باتری متورم یا کهنه شود اسید داخل باتری را نشت می‌دهد، در نتیجه بوی شدیدگوگرد متصاعد می‌شود. اگر در اطراف وسیله نقلیه خود بوی سولفور مشاهده کردید، فوراً باتری خود را بررسی کرده و آن را تعویض کنید، چون اگر اسید باتری نشت ‌کند باعث خورده شدن بخش‌هایی از موتور شما شده و خساراتی از جمله هزینه تعمیر موتور را برای شما به ارمغان می‌آورد که این مورد بسیار بدتر از تعویض باتری ماشین است!


•    متورم شدن باتری 
تجمع گاز هیدروژن در داخل جعبه باتری باعث تغییر شکل و متورم شدن باتری ماشین می شود و  نشان می دهد که عمر باتری تمام شده است. وقتی باتری در معرض دماهای شدید قرار می‌گیرد یا وقتی دینام، باتری ماشین را بیش از حد شارژ می‌کند این مشکل به وجود می آید. 


•    خوردگی پایانه های باتری
خوردگی اطراف ترمینال مثبت یا ترمینال منفی نشانه شارژ بیش از حد یا نشتی باتری است که به طور قابل توجهی قدرت باتری را ضعیف می کند. اگر ترمینال باتری با یک ماده کریستالی مایل به آبی پوشانده شده باشد به این دلیل است که اسید باتری نشت کرده و باعث خوردگی در ترمینال باتری شده و زمان آن رسیده که باتری خود را تعویض کنید.


•    مشکل در سیستم برق خودرو
یکی از دلایل دیگر که باعث می شود تا خودرو شما استارت نخورد نقص در سیستم برق رسانی است که خرابی دینام و خرابی استارت


•    عدم نگهداری صحیح و سرویس باتری
اگر می‌خواهید عمر باتری ماشینتان را افزایش دهید، سرویس دوره ای و رعایت نکات زیر در جهت نگهداری صحیح باتری مفید است: 


•    سرویس دوره ای باتری از جمله :کابل ها، سینی باتری و ...
•    کنترل وضعیت مایع الکترولیت
•    تمیز کردن سطوح قطب های مثب و منفی باتری خودرو
•    چک کردن تسمه دینام
•    بررسی بدنه باتری و اطمینان از عدم شکستگی آن
•    پرهیز از جا به جایی زیاد باتری 
•    مراقب باشید که باطری یا سرباطری ها ضربه وارد نشود.


سوالات متداول درباره علائم خرابی باتری ماشین 


1.    آیا هوای سرد باتری ماشین را خراب می‌کند؟
هوای سرد باعث می شود قدرت باتری به طور چشمگیری کاهش یابد. حتی باتری جدید نیز در دمای زیر صفر درجه حدود 35 درصد از توان خود را از دست می دهد. در هوای سرد خودرو تقریباً دو برابر انرژی برای روشن شدن صرف می‌کند و این باعث می شود که باتری شما سخت تر کار کرده و به سرعت فرسوده و ضعیف می شود.


2.    چگونه بفهمیم که باتری ماشین نیاز به تعویض دارد؟
اگر با علائم خرابی باتری ماشین که در این مطلب اشاره شده تجربه کردید، یا اگر چراغ هشدار باتری (چراغ داشبورد) روشن شد، ولتاژ باتری ماشین خود را با یک مولتی متر اندازه گیری کنید. به عنوان یک قاعده کلی، اگر یک باتری کاملاً شارژ شده دارای ولتاژ زیر 10 ولت باشد، باید به دنبال تعویض باتری باشید.


3.    باتری ضعیف چه تاثیری بر روی ماشین می گذارد؟
باتری نقش مهمی در تامین انرژی سیستم الکتریکی ماشین ایفا می‌کند از جمله تمام اجزای الکتریکی مانند برف پاک کن شیشه جلو و شیشه های برقی. باتری ضعیف بر روی قطعات الکتریکی ماشین از جمله سیستم شارژ، موتور و دینام تأثیر می‌گذارد. 


4.    آیا ماشین می تواند با باتری ضعیف کار کند؟
بله، وسیله نقلیه می‌تواند برای مدتی با باتری ضعیف کار کند، اما یک باتری ضعیف  ممکن است مشکلات جدی را برای ماشین ایجاد شما ایجاد کند. به محض اینکه متوجه علائم ضعیف باتری خودرو شدید، از یک تکنسین برای بررسی خودرو  کمک بگیرید. 


نتیجه گیری: 
باتری ماشین یکی از اجزای حیاتی خودرو شماست و اکثر باتری‌های خودرو دارای گارانتی هستند اما با این حال، ضروری است که گاهی اوقات باتری و سایر اجزای سیستم شارژ ماشین خود را آزمایش کنید.